حرفه خبرنگاری؛ از جهاد تبیین تا وحدت آفرینی در جامعه
خبرنگاران، راویان صدیقی هستند که در مسیر حقیقت تا آخرین لحظه دست از تلاش و جهاد بر نمیدارند.
یادداشت: از مهناز روزبهانی- خبرنگار
خبرنگاران، راویان صدیقی هستند که در مسیر حقیقت تا آخرین لحظه دست از تلاش و جهاد بر نمیدارند.
به گزارش پایگاه خبری طلیعه امید پرس؛ بی شک تقارن ۱۷ مرداد ماه با نهضت عاشورای حسینی، فرصت مناسبی است تا فعالان عرصه اطلاعرسانی با الگوگیری از اصول تبیین و روشنگری این قیام جاودان در مسیر بصیرتافزایی جامعه حرکت کنند.
به فرموده مقام معظم رهبری، مهمترین رسالت خبرنگاران ” جهاد تبیین” است و این مهم که به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک امر واجب و ضروری است و در واقع اصلی ترین وظیفه خبرنگار در برهه زمانی فعلی است؛ چراکه خبرنگاران و رسانه ها یکی از متولیان جهاد تبیین هستند.
امروز دو رسالت ” جهاد تبیین و جهاد تصمیم” پیش روی همهٔ ماست و خبرنگاران می توانند در این دو وظیفهٔ همگانی نقشی بیبدیل ایفا کنند؛ در جهاد تبیین، مقابله با جریان تحریف و امیدآفرینی اصلیترین جهادی است که راه حقیقتجویان را از دروغ پردازان جدا میکند.
امروز دستهای آلودهای در کارند تا با بکارگیری پیچیدهترین تکنیکهای جنگ روانی، دستگاه محاسباتی ملت ایران را دچار خطا کنند؛ آنها را از مسیر پرافتخاری که آن را پیمودهاند، پشیمان سازند و از آینده روشنی که پیش روی آنان است، نا امید کنند؛ بر روی تلخیها نورافکن بیندازند و پیروزیها و افتخارات را کتمان کنند.
در این حوزه خبرنگاران با انجام رسالت تاریخی خود یعنی ” جهاد تبیین” میتوانند دست این جریان وابسته به قدرتهای استکباری و ارتجاعی را رو کنند و نقشی دورانساز در تاریخ ایران اسلامی ایفا کنند.
جهاد دیگر، “جهاد تصمیم” است که مسئولان و کارگزاران نظام در آن وظیفهٔ اصلی را بر دوش دارند اما خبرنگاران در مقام پرچمداران مطالبه و نقد میتوانند به تحقق هرچه بهتر این ضرورت یاری رسانند.
در این جهاد، خبرنگارانِ حقیقت جو باید پیش قراول مطالبهٔ نیازها و خواستههای مردم از مسئولان باشند و با نقد دلسوزانه و منصفانهٔ کاستیها و اشکالات، در جریان خدمت به مردم و رشد و توسعهٔ ایران عزیزمان، نقشآفرین باشند و به اتخاذ تصمیمهای بهموقع، مدبرانه، شجاعانه و عادلانه توسط مسئولان یاری رسانند.
تعهد در برابر مردم و مصالح جامعه، حق محوری، حق طلبی و حق گویی و در یک کلمه «جهاد تبیین» از مهم ترین ویژگیهای یک خبرنگار موفق در شرایط امروز است.
مقام معظم رهبری با صدور فرمان جهاد تبیین، یک حرکت همگانی در راستای مبارزه با دشمن آغاز کردند تا در برابر هجمهای که شیطان بزرگ در عرصههای رسانهای، فضای مجازی و اطلاعرسانی برپا کرده، هر فرد از جامعه ما مکلف باشد تا واقعیتها را بهطور روشن تبیین کند.
باید بدانیم که امروز دروغ پردازی در خبر، تحلیلهای مغرضانه، وارونه نشان دادن حقایق و بزرگنمایی مشکلات ، چهار راهبرد دشمن در جنگ رسانهای با انقلاب اسلامی است و خبرنگاران در خط مقدم جهاد تبیین و مقابله با نقشههای شوم دشمن قرار دارند و در این برهه رسالت زینبی دارند و در موقعیت خطیری در برابر هجمه دشمن ایستادهاند و باید حقایق را آنطور که واقعیت دارد، برای مردم تبیین کنند.
باید بدانیم با وجود تمام مشکلات، موتور حرکت جامعه به سمت توسعه، ایجاد امید و نشاط در جامعه است و رسانهها نقش اصلی در وحدتآفرینی و توسعه جامعه را دارند و میتوانند طلایهداران گفتمان توسعه در هر جامعه باشند.
جنگ جهانی چهارم، جنگ عقاید و رسانه است که می طلبد قشر رسانه در این زمینه با سلاح خود که همان رسانه است وارد میدان شود و در مقابله با تحمیل و ترویج عقاید پوچ و انحرافی دشمنان در بین مردم هوشیارانه عمل کند.
نکته قابل تأمل این است که در حوادث اخیر کشور، اگر چه افت و خیزهایی داشته ایم اما جامعه رسانه ای کشور و روزنامه نگاران متعهد، قلم بر زمین نگذاشتند و کسی حرف از تحریم نزد و خبرنگاران متعهد؛ مومن، مخلص و جهادگر همچنان مقتدرانه با نقد کارشناسانه و دلسوزانه، پای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستادند.
در ادامه بر خود وظیفه می دانم و از این فرصت استفاده کرده و برخی مشکلات موجود در این حوزه را به سمع و نظر مسئولان برسانم؛ خبرنگارانی که بدون حقوق و مزایا، بدون وسیله شخصی و بیمه، بدون تأمین آینده شغلی، شبانه روز در حال دویدن و اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی هستند، هدفشان مقدس تر از حفظ پُست و مقام و ارتقای شغلی است و هرگز ” نام و نان” را بر قداست و قدرت قلم خود ترجیح نمی دهند.
جالب اینکه در تمامی جلسات و نشست ها، مسئولین محترم فقط وظایف و رسالت رسانه ها را مطرح می کنند و به این مسئله نمی پردازند که آن ها در قبال زحمات ” اهالی خبر” چه وظیفه ای برعهده دارند؟!
نبود دوره های آموزشی برای خبرنگاران، مشکلات عدیده قرار داد شغلی و بیمه خبرنگاران، عدم توجه به حقوق و حق الزحمه خبرنگاران در رسانه ها و نبود نرخ و تعرفه مشخصی در این زمینه، عدم حمایت برخی مسئولان از رسانه های محلی، پرداخت نکردن حق اشتراک ها به نشریات، جبهه گیری مسئولن نسبت به نقد خبرنگاران و رسانه گریز بودن برخی مدیران اجرائی، از جمله مشکلات موجود به شمار می رود که انتظار داریم با نگاه جدی تر مسئولان محترم این مشکلات مرتفع شود.
واقعیت امر این است که امروز نفس های مطبوعات محلی در گیر و دار گرانی مواد اولیه و هزینه و صد البته جولان فضای مجازی و عدم رغبت مسئولین به روزنامهها و رسانههای مکتوب، به شماره افتاده است و به سختی روزگار میگذرانند.
از سوی دیگر لابی گری برخی ادارات در دادن آگهیهای مزایده و مناقصه و عدم رعایت عدالت در این زمینه بین نشریات محلی استانی مزید بر علت شده است.
رعایت نکردن نرخنامه آگهیهای مطبوعاتی از سوی برخی همکاران نیز سبب شده تا سایر نشریات محلی از حق خود جا بمانند.
نکته قابل تامل دیگر این است که خبرنگاران شهرستانها برای گرفتن اطلاعات و آمار و ارقام از مسئولین واقعاً دچار مشکل هستند، این در حالیست که خبرنگاران این اطلاعات را از مدیران کل در مرکز استان راحتتر دریافت میکنند تا از مسئولین شهرستانها…
عدم آگاهی مدیران روابط عمومی ادارات در شهرستان ها و نداشتن سواد رسانه ای نیز دردی بر آلام خبرنگاران به شمار می رود.
موراد مطروحه یک نکته از هزاران بود ….روح و قلبتان سبز و شاد… پیروز و مانا باشید…
■ (یادداشت از: مهناز روزبهانی- خبرنگار مجموعه رسانه ای طلیعه امید )
// انتهای پیام //