یادداشت/ نقش کسب و کارهای کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی
■ جواد شریفی
کسب وکارهای کوچک و متوسط یکی از عناصر مهم در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه بشمار میآیند.
■ جواد شریفی
کسب وکارهای کوچک و متوسط یکی از عناصر مهم در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه بشمار میآیند.
ایجاد فرصتهای شغلی با سرمایهگذاریهای محدود، ایجاد روشهای نوین مبتنی بر اصول تکنولوژی، نوآوری محصولات، تقویت بخش خصوصی، توجه به امر صادرات، توزیع درآمد، کارآفرینی، توجه به شرکتهای دانشبنیان و کاهش فقر برخی از ویژگیهای کسب وکارهای کوچک و متوسط بشمار میآیند.
از آنجا که نقش کسب و کارهای کوچک و متوسط را در توسعه اقتصادی کشورها نمیتوان نادیده گرفت، میتوان رمز توسعه اقتصادی کشور در سالهای آینده را بر این مهم معطوف کرد.
امروزه یکی از رویکردهای راهبردی اصلاحات اقتصادی، توجه به کسب و کارهای کوچک و متوسط میباشد که رقابتپذیری، انطباق با تغییرات پرسرعت محیطی و اثربخشی در مؤلفههای اقتصاد منطقهای، حرکت به سمت جهانیشدن و آمادگی برای تحول فرآیندهای مدیریتی را در خود نمایان ساخته است.
نقش حمایتی دولتها از کسب و کارهای کوچک و متوسط و ایجاد فضای مناسب برای رشد و توسعه آنها بسیار مهم تلقی میگردد.
خدمات مالی و بانکی از جمله ارائه تسهیلات بانکی و اهمیت URDG (مقررات متحدالشکل ضمانتنامههای بانکی) که در ایران با عنوان صندوق ضمانت سرمایهگذاری صنایع کوچک معرفی میشود، میتوانند نقش مهمی در این بخش ایفا نموده و عامل انگیزشی نیز بشمار آیند.
با عنایت به معرفی سند برنامه پنج ساله هفتم توسعه که از آن بعنوان چهارمین سند چشمانداز ۲۰ساله کشور عزیزمان ایران اسلامی و اولین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، مردمیسازی اقتصاد، جلب مشارکت بخش خصوصی و کاهش تصدیهای دولت و نهادهای عمومی غیر دولتی(ماده ۵) و همچنین بهبود محیط کسب و کار و تقویت تولید(ماده ۴) مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم در عرصه اجرا، دولتمردان به آن اهتمام لازم بعمل آورده تا شاهد بهبود اقتصاد ملی در بازه زمانی کوتاهمدت باشیم. انشاءالله
// انتهای پیام //