اهمیّت انتخابات در وضعیّت کنونی و تأثیر آن در جامعه / ■ علی محمّد عبداللهی؛ مدیرمسئول
بر کسی مخفی نیست که یکی از اساسیترین افتخارات جمهوری اسلامی، پایبندی به دموکراسی واقعی و تئوری و راهبرد مردمسالاری دینی است.
■ مقدّمه
خدای سبحان در قرآن کریمش میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها …؛ خداوند متعال قاطعانه به شما فرمان مىدهد که امانتها (حکومت) را به صاحبانش بازگردانید …».[۱]
بر کسی مخفی نیست که یکی از اساسیترین افتخارات جمهوری اسلامی، پایبندی به دموکراسی واقعی و تئوری و راهبرد مردمسالاری دینی است. اگر در دنیای امروز مراجعه به رأی مردم و اصل دموکراسی، بیشتر تشریفاتی و اغلب به پوششی برای دستیابی به قدرت و ثروت شباهت دارد. ولی در نظام برخاسته از انقلاب شکوهمند اسلامی و ارادۀ ملّت غیور ایران که مبتنی بر اصول و ارزشهای مکتبی و دینی است؛ مراجعه به رای ملت، در محوریترین موضوعات مرتبط با نظام و حاکمیت، یک آرمان و باوری عمیق و پشتوانهای برای خدمت صادقانه فرزندان ملّت تلقی میگردد. و لذا انتخابات همواره آرزوی مردم و حاکمیت بوده و با تمام عشق و انگیزه به استقبال آن میروند.
به گونهای که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون، با برگزاری ۳۹ مورد و به عبارتی هر ۱۴-۱۳ ماه یک انتخابات[۲]، شاهد شکوه این پدیدۀ محوری در تعیین سرنوشت جامعه و مردم در سطح کشور بودهایم.
چرا که انتخابات؛ به منزله نسیمی است که فضای جامعه را تغییر میدهد و حال و هوای تازه و امید به آیندهای بهتر، به بدنۀ اجتماع میبخشد.
انتخابات، رویدادی اساسی است که روح تازه و شور و تحول نوینی، به کالبد جامعه میدمد. عنصر انتخابات و رأی و اراده مردم در زمرۀ اجزای جدایی ناپذیر نظام اسلامی میباشد. چه آنکه جمهوری اسلامی ، یک ماهیت ترکیبی دارد، «جمهوریّت + اسلامیّت» که ترجمان روشن و آشکار آن مردمسالاری دینی است.
از طرفی مشروعیّت نظام به تطابق آن با شرع مقدس میباشد و مقبولیّت نظام نیز به پذیرش و اقبال مردم بستگی دارد. و این تجربۀ کاملاً موفق و پایداری است که به برکت انقلاب اسلامی و نظام سیاسی مبتنی بر آرمانهای دینی و مکتبی، بهترین الگوی نظام حکومتی کارآمد مردمی را به بشر تشنه عدالت و امنیّت نوید میبخشد.
سیرۀ امام راحل که رحمت و رضوان الهی بر او باد، و مقام معظم رهبری که خدایش به سلامت دارد، نیز همواره تاکید بر اهمیت مشارکت مردم و برگزاری انتخابات بوده و تاکید نمودهاند که نه تنها جمهوریت بلکه اسلامیت نظام هم وابسته به انتخابات است. و هرگونه تبلیغ علیه مشارکت مردم را مخالفت با ایران، اسلام و جمهوری اسلامی دانستهاند.
حالا ما امت خمینی کبیر و خامنهای عزیز هستیم و عمل به فرمایشات آن دو بزرگوار؛ مراقب باشیم با افزایش مشکلات در سالهای اخیر تکالیف الهی و انقلابی از ما ساقط نخواهد شد . همانطور که در مضیقه قرار گرفتن و بیماری و مصیبت و … دلیلی بر ترک نماز و روزه نمیشود. بروز سختیهای کنونی مانع از تکلیف ما در قبال امام و شهیدان نیست و همانگونه که امام راحل در وصیتنامهشان[۳] فرمودهاند: عدم حضور در انتخابات چهبسا در رأس گناهان کبیره[۴] باشد.
بر این اساس، انتخابات مهم است و آنچه افکار عمومی و توده مردم شریف ایران را به انتخاباتی در شأن ایران اسلامی و انتخابی در تراز ملت بزرگ ایران رهنمون میگردد، آگاهی از کم و کیف و اهمیّت مجلس و نقش نمایندگان در خدمت صادقانه و بیمنت به مردم و نیز پیشرفت همه جانبه کشور در شرایط کنونی است.
و لذا سربلندی مردم در این آزمون ملی چه در عرصه حضور حداکثری و چه انتخاب شایسته و در تراز ملت غیور ایران، مستلزم آن است که «اهمیت انتخابات در وضعیّت کنونی و تأثیر آن در جامعه» برای آنان تبیین شود تا با هوشمندی و به تناسب ضرورتها و شرایط و نیازهای روز جامعه و کشور، به استقبال انتخابات پیشرو بروند.
ما در این نوشتار سعی میکنیم این مهمّ را طی چند گفتار ترسیم نمائیم:
۱ـ اهمیّت مجلس در قانون اساسی.
۲ـ اهمیّت انتخابات در نظام مردمسالاری دینی.
۳ـ اهمیّت مجلس در بیان امام خمینی رضوان الله علیه.
۴ـ اهمیّت مجلس در بیان رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنهای مدظلهالعالی.
۵ـ اهمیّت انتخابات در وضعیت کنونی.
اکنون با کمک گرفتن از خدای سبحان و انفاس قدسیّۀ حضرات معصومین علیهم صلوات الله به تبیین آنها میپردازیم:
■ ۱ـ اهمیّت مجلس در قانون اساسی
مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیّت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیمگیریها، قانونگذاریها و برنامهریزیهاست و چراغ هدایت دولت و ملّت را بهدست دارد. مجلس، پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیمگیریها و مظهر ارادۀ ملّی است.
از چهارده فصل و ۱۷۷ اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران[۵]، بهعنوان میثاق ملّی کشور، چندین فصل (فصول پنجم، ششم و هفتم) به حاکمیّت ملّت و اختیارات و صلاحیّت مجلس شورای اسلامی پرداخته است.
قانون اساسی بهمثابه منشور ادارۀ کشور، در ۲۹ اصل به موضوع مجلس شورای اسلامی پرداخته و در ۲۰ اصل، وظایفی خاص برای مجلس برشمرده است. اختصاص حدود یکچهارم اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به قوه مقننه، جایگاه ویژه و ممتازی به مجلس شورای اسلامی بخشیده است.
همچنین عدم پیشبینی و واگذاری اختیار انحلال مجلس به هیچ یک از نهادهای قانونی، نظام جمهوری اسلامی را به سیستمی «پارلمانتاریسمی»[۶] شبیه کرده که این نهاد را در رأس قوای سهگانه قرار میدهد.
در اصل ۵۸ از فصل پنجم قانون اساسی آمده است: «اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل میشود و مصوبات آن پس از طی مراحلی که در اصول بعد میآید، برای اجرا به قوه مجریّه و قضائیّه ابلاغ میگردد».
در اصل ۵۹ قانون اساسی، اعمال قوه مقننه از راه همهپرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم را نیز در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن دانسته به شرط آنکه به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.
با توجه به اصول ۶۲ تا ۹۹ قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رأی مستقیم و مخفی مردم برای چهار سال انتخاب میشوند و تعداد آنها هماکنون ۲۹۰ نفر است که به استناد همهپرسی سال ۱۳۶۸، هر ده سال، حداکثر ۲۰ نماینده به آن اضافه میشوند.
■ ۱ـ ۱ـ اختیارات مجلس در قانون اساسی
کمیّت و کیفیّت اختیارات مجلس در قانون اساسی، نکته دیگری است که میتوان با توجه به آن، به اهمیّت مجلس تراز انقلاب اسلامی پی برد. بر اساس اصل ۷۱ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی میتواند در عموم مسائل کشور در حدود مقرّر در قانون اساسی، قانون وضع کند و کلیّه عهدنامهها، مقاولهنامهها، قراردادها و موافقتنامههای بینالمللی (بر اساس اصل ۷۷) باید به تصویب مجلس برسد و وفق اصل ۸۴، هر نماینده مجلسی حق دارد در همه مسائل داخل و خارج کشور اظهار نظر کند و برابر اصل ۸۶، در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رأی خود آزاد است.
بر اساس اصل ۸۸ هر یک از نمایندگان میتوانند از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند. رئیسجمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال، جواب دهد. چنانچه نمایندگان تصمیم بگیرند هیئت وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، به موجب اصل ۸۹ این استیضاح، با امضای حداقل ۱۰ نماینده، قابل طرح است و اگر مجلس به وزیر یا هیئت وزیران مورد استیضاح، رأی اعتماد نداد، هیئت وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل میگردد.
به موجب اصل ۸۹ نمایندگان مجلس میتوانند با یکسوم آرا، رئیسجمهور را استیضاح کنند و چنانچه پاسخ رئیسجمهور حداکثر ظرف یکماه نمایندگان را قانع نساخت، در صورت تصویب دو سوّم نمایندگان، عدم کفایت رئیسجمهور جهت اطلاع مقام معظم رهبری اعلام میگردد. همچنین بر اساس اصل ۹۰ قانون اساسی، کلیّه شکایات از عملکرد مجلس، قوای مجریّه و قضائیّه قابل عرضه به مجلس است و مجلس وظیفه دارد پس از رسیدگی، پاسخ کافی را اعلام کند. اداره مجلس بر اساس آییننامه داخلی آن صورت میگیرد که برای تصویب آن، موافقت دوسوم حاضران الزامی است.
و لذا بر این اساس است که حضرت امام خمینی رضوان الله علیه در اهمیّت مجلس فرمودند: : «مجلس در رأس همۀ اُمور است».[۷]
■ ۲ـ اهمیّت انتخابات در نظام مردمسالاری دینی
اهمیت انتخابات از این نظر است که در نظام مردمسالار ما همه ارکان حکومت مبتنی بر رأی مردم است و ملّت و جمهوریّت یک رکن اساسی در کنار اسلام در ساختار نظام سیاسی ما است و این دو رکن به هیچ وجه از هم قابل تفکیک نیستند.
در الگوی مردمسالاری دینی افتخار میکنیم که درکوتاهترین زمان بعد از سرنگونی رژیم طاغوتی و استبدادی۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و در شرایطی که حضرت امام خمینی رضوان الله علیه دراوج محبوبیّت، اقتدار و قدرت بودند به وسیله انتخابات آزاد و کاملاً دموکراتیک و مبتنی بر رأی ۲/۹۸ درصدی مردم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و الگوی یک نظام فرایندی براساس ارزشهای اسلامی و آراء عمومی که از اهمیّت انتخابات دراین نظام مقدس حکایت دارد پایه گزاری شد.
در ساختار سیاسی جهان امروز، برگزاری انتخابات و گزینش افراد اصلح یکی از متداولترین اصول دموکراسی محسوب می شود؛ بدین معنا که آنچه که موجب قوام و حافظ این اصول است، صرفاً ساختار قانونی نیست، بلکه مشارکت مردم است و این حضور سیاسی، با بارزترین مؤلفه انتخابات، یعنی حق رأی شهروندان همراه است.
از پیش شرطهای لازم برای تحقق قانون، در نظر داشتن این حق و اهمیت مشارکت مردمی است، از این رو رأی ملت به واقع مجرای ارتباطی مردم و حکومت شده و اینگونه تعامل لازم بین این دو قطب محقق می شود. از تدابیر استفاده از نقش مردمی در حکومت، برگزاری انتخابات نه تنها در قوای مجریّه و مقننه است، بلکه نهادهای دیگر همچون خبرگان و شوراها نیز حضور مردم را در مقیاسی دیگر روا داشته است تا بتوان بیش از پیش به کارکردهای موفقیتآمیز دیگری از تحقق مردمسالاری دینی دست یافت.
■ ۱ـ ۲ـ دموکراسی در خدمت دین
تقیّد به نام «دین» در کنار مردمسالاری از آن روست که نظام حکومتی ایران از دو رکن اسلام و مردم تشکیل شده است، و دین، جز برای انسان نیست؛ انسانی که در ضمن برخورداری از اختیار و آزادی، طریق هدایت خود را در ارزشهای نهفته در دین می جوید؛ پس نمیتوان به واژه دموکراسی که تهی از دین است بسنده کرد، زیرا دموکراسی، یک چارچوب سیاسی و یک قالب صرف است که از اندیشه غرب اخذ شده است. در غرب، دموکراسی در خدمت لیبرالیزم است، حال آنکه در حکومت اسلامی، دموکراسی در خدمت اسلام است.
و به تعبیر دیگر: نگرش دموکراسی غربی به نقش مردم متفاوت از نگرش مردمسالاری دینی به این مهم است؛ در دیدگاه لیبرالیستی غربی، نظر مردم، بی هیچ معیاری قابل پذیرش است، حال آنکه در اسلام، انتخاب باید بر اساس کارویژه هایی باشد که عاری از هرگونه منفعت طلبیهای فردی و گروهی باشد. برابری در ثروت و برابریهای اجتماعی از اصولی بنیادین هستند که دموکراسیِ تهی از دین نمیتواند به آن دست یابد. اساس دموکراسی باور به ارزش فردیّت هر انسان و تصمیمگیری او در مورد امور همگانی جامعه است و چون این سنجه، با دین تلفیق شود، حق سیاسی را با تکلیف دینی عجین میکند و نتیجه آن است که مردم، مناصب حکومتی را در مدار دین به دست افراد شایسته میسپارند؛ آنگونه که به نص صریح قرآن «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها …»[۸]، خداوند امر می فرماید که امانتها (حکومت) را به افراد شایسته بسپارید.
از دیر باز نیز اسلام به حضور مردم و نقش تعیین کننده آنها در امر حکومت اهتمام داشته و «انتخابات» در معنای امروز، به صورت «بیعت» مردم با ولی و حاکم خود صورت میگرفته است، و حتی مشروعیّت بیعت تا زمانی بود که حاکم، درخدمت مردم بود، در غیر این صورت حاکم عزل میشد. از اینرو حق انتخاب، با تکلیف شرعی همراه است که هم مصرّ بر حضور بوده و هم مؤکّد بر انتخاب شایسته.
بنابر آنچه گفته شد، خواست و اراده مردم زیر بنا و ستون مردمسالاری دینی است، و نظم سیاسی محقق نمیشود مگر با نظارت خواست همگانی؛ آنگونه که در نظام اسلامی نیز ملاک انتخاب اصلح، رأی اکثریت است. از ابتدای تاسیس نظام در سال ۱۳۵۷ تاکنون، سرنوشت سیاسی کشور به دست مردم رقم خورده است و حتی از همان آغاز، اصل نظام جمهوری اسلامی در معرض همهپرسی گزارده شد که در نهایت با اکثریت ۲/۹۸ به تصویب رسید. بی تردید یکی از دلایل این اقبال، بیتوجهی رژیم پهلوی به نقش مردم بود و چون نظام اسلامی از همان ابتدا در پرتو هدایت یک رهبر دینی، تعالیم اسلام را سرلوحه خود قرار داد و نقش تاثیرگذار مردم در حکومت را در عمل عینیّت بخشید، حکومت اسلامی به ثمر رسید؛ حکومتی که در فرموده حضرت امام خمینی(ره)، حکومتی ملّی است و حکومت اسلامی، قائم به قانون الهی و آراء ملت است.[۹]
■ ۲ـ ۲ـ کارکردهای انتخابات
انتخابات در نظام مردمسالار کارکردهای ممتازی دارد که اهمیّت انتخابات و ضرورت توجه به آن را بیش از پیش آشکار میکند. در مروری سطحی به مسأله میتوان موارد زیر را به منزله أهمّ کارکردهای انتخابات برشمرد:
۱ـ سازماندهی انتخابات واقعی با افزایش مشارکت و گسترش رقابت سیاسی بین گروههای مختلف سیاسیـ اجتماعی، بستری مناسب برای رقابت تشکّلهای موجود در جامعه به وجود میآورد و حتی شرایط و زمینههای لازم برای ظهور گروههای جدید سیاسیـ اجتماعی فراهم میشود. بر این اساس، انتخابات به منزله عرصه مبارزه در رقابت گروهها با بسط علایق سیاسی در بین آحاد مردم، آنها را با حقوق سیاسی خودشان آشنا کرده و باور شهروندان را به رعایت ارزشهای مردمسالارانه تقویت میکند. از سوی دیگر، رقابت مسالمتآمیز بین گروههای سیاسی را برای تصاحب قدرت نهادینه کرده و موجب تقویت آنها میشود.
۲ـ برگزاری انتخابات مشارکتآمیز و رقابتی، احساس مسئولیت نظام در مقابل خواستهای جامعه را افزایش میدهد.
۳ـ انتخابات و فضای شور رقابتی پیش از آن موجب افزایش آگاهیهای سیاسیـ اجتماعی مردم شده و فضای مناظرات تبلیغاتی نامزدها، زمینه آگاهی مردم از وضعیت کشور در حوزههای مختلف را فراهم میآورد.
۴ـ انتخابات عالیترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهمترین مجرای تحقق حاکمیت مردم است. نظام مردمسالار نظام حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، نظام داشتن حکومتی برخاسته از مردم و پاسخگو در برابر مردم است.
۵ـ انتخابات فرصتی است برای مردم که نظر خودشان را نسبت به شیوه حکومت و مدیریت یک دولت ابراز کنند و اگر نسبت به آن نارضایتی داشته باشند، کسی یا گروهی دیگر را که مناسبتر و با کفایتتر میشناسند، جایگزین کنند. بدین وسیله سیستم سیاسی رو به اصلاح و بهبودی و تکامل تدریجی پیش میرود.
۶ـ یکی از مهمترین کارکردهای انتخابات، قاعدهمند کردن انتقال قدرت سیاسی از گروهی به گروه دیگر است. فقدان قاعدهای برای انتقال و توزیع قدرت سیاسی و مسئولیت اداره جامعه، مصائب سیاسی گوناگونی به دنبال میآورد. انتخابات به گروههایی که برای تصاحب قدرت سیاسی رقابت میکنند، تضمین میدهد که بهترین راه و شیوه کسب قدرت، حضور در انتخابات است. کسب قدرت از راه انتخابات ضمن دارا بودن مشروعیت لازم از سوی مردم، مسالمتآمیزترین شیوه در رسیدن به اریکه قدرت است.
۷ـ انتخابات زمینههای لازم برای چرخش نخبگان و دگرگونی در بخشهایی از گروه حاکمه را به طور مستمر فراهم میکند. در یک نظام مردمسالار قدرت در چرخش است و به طور مداوم دست به دست شده و هیچ کس برای همیشه از دستیابی به قدرت محروم نمیشود.
۸ـ در نهایت مهمترین کارکرد ویژه انتخابات و مشارکت سیاسی مردم، خنثیسازی توطئهها و تهدیدات دشمنان است که در عین حال موجب افزایش اقتدار نظام و امنیت ملی کشور شده و پیامدهای مثبت منطقهای و بینالمللی برای هر نظام سیاسی خواهد داشت.
و بالأخره آنچه که برای مردم در این انتخابات و همه گزینشهای ملی و انتخاباتها مهم میباشد، این است که سطح کارآمدی نظام اسلامی روزبهروز ارتقاء پیدا کند؛ بر این اساس امیدواریم انتخابات پیشرو، علیرغم همه القائات و شبهه افکنیها و فتنهگری دشمنان داخلی و خارجی برای دلسرد کردن تودههای مردم، با شور توأم با شعور و بصیرت و آگاهی عمیق مردم فهیم و غیور ایران اسلامی همراه گردیده و برای همیشه بدخواهان ایران و ایرانی را مأیوس و بدینسان عظمت ایران اسلامی را به رخ جهانیان بکشند.
■ ۳ـ اهمیّت مجلس در بیان امام خمینی رضوان الله علیه.
در نگاه حضرت امام خمینی رضوان الله علیه شرکت در انتخابات از اهمیّت بالایی برخوردار است؛ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همواره در پیامها و سخنرانیهایشان بر اهمیت انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری ملت در انتخابات تاکید داشتند، از جمله:
■ ۱ـ ۳ـ شرکت همگانی در انتخابات
حضرت امام رضوان الله علیه هشدار میدهد که: «دشمنان اسلام و نهضت، در خارج و داخل، تبلیغات زهرآگین خود را شروع کردند، و چنین وانمود میکنند که مردم در این انتخابات بیتفاوتند و به سردی و سستی گراییدهاند. میخواهند شما را متهم کنند که از جمهوری اسلامی رو برگردانیدهاید. از شما ملّت مبارز انتظار دارم که با شرکت همگانی خود یاوهسرایان را رسوا کنید».[۱۰]
و در وصیتنامه خود به ملت بزرگ ایران وصیت کردند که: «وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات، چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان … در صحنه باشند و اشخاصی که انتخاب میکنند روی ضوابطی باشد که اعتبار میشود … توجه کنند که اگر مسامحه نمایند … چه بسا که خساراتی به اسلام و کشور وارد شود که جبرانپذیر نباشد. و در این صورت همه در پیشگاه خداوند متعال مسئول میباشند.
از این قرار، عدم دخالت ملّت از مراجع و علمای بزرگ تا طبقه بازاری و کشاورز و کارگر و کارمند، همه و همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام میباشند؛ چه در نسل حاضر و چه در نسلهای آتیه؛ و چهبسا که در بعض مقاطع، عدم حضور و مسامحه، گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است».[۱۱]
■ ۲ـ ۳ـ شرکت در انتخابات وظیفهای الهی
ایشان درباره اهمیّت شرکت مردم در انتخابات میفرماید: «امروز شرکت در انتخابات … نه فقط یک وظیفه اجتماعی و ملی است، بلکه یک وظیفه شرعی اسلامی و الهی است که شکست در آن، شکست جمهوری اسلامی است، که حفظ آن بر جمیع مردم از بزرگترین واجبات و فرایض است و وسوسه در آن از شیطان بلکه عمّال شیطان بزرگ است.
برادران و خواهران با هوشیاری بسیار و دید اسلامی سیاسی با مسائل برخورد کنید و از وسوسه منحرفان و مخالفان اسلام و وابستگان به سیاست اجانب اجتناب نمایید که اینان با هر وسیله میخواهند پایههای جمهوری اسلامی را متزلزل کنند، و به خیال رسیدن به مقاصد خودشان، از هر فرصتی بهرهبرداری نمایند و نگذارند که شما در این امر حیاتی که شخصیّت خود و کشورتان بسته به آن است شرکت کنید».[۱۲]
■ ۳ـ ۳ـ لزوم بالا بودن مشارکت مردم
امام خمینی رحمت الله علیه در باره لزوم بالا بودن سطح مشارکت مردم میفرماید: «شما چنانچه سطح رأیتان از زمان سابق خدای نخواسته کمتر بشود، بوقهای تبلیغاتی خارج و شکست خوردههای فراری به خارج خواهند گفت که ایران از اسلام رو برگردانده و از جمهوری اسلامی روبر گردانده است».[۱۳]
■ ۴ـ ۳ـ دعوت از مردم برای حضور در پای صندوقهای رأی
آن حضرت همبستگی میان مردم را عامل اصلی خنثی نمودن توطئههای دشمنان در داخل و خارج میدانستند، لذا به دعوت همه اقشار ملّت برای حضور در پای صندوقهای رأی پرداخته میفرماید: «اینجانب که عمر نالایق خود را برای خدمت به اسلام و ملّت شریف در طبق اخلاص تقدیم میکنم، امید است تقاضای متواضعانه و استدعای خیرخواهانهام را بپذیرید، و با شرکت عمومی خود در انتخابات، قطع امید دشمنان جمهوری اسلامی و وابستگان به رژیم منحط سابق و هواخواهان آن؛ خصوصاً دولت امریکای ستمکار را بنمایید.
عزیزان من! که امید نهضت اسلامی به شماست، در روز تعیین سرنوشت کشور بپاخیزید، و به صندوقها هجوم آورید و آرای خود را در آنها بریزید و با کمال آرامش و مراعات کامل اخلاق انسانی – اسلامی، این امر مشروع را انجام دهید».[۱۴]
همچنین ایشان میفرماید: «روز سرنوشت سازی است. میخواهید زمام کشور را به یک کسی بدهید که مؤثر است در مقدّرات کشور شما. سهلانگاری نکنید، و به پای صندوقها بروید».[۱۵]
■ ۵ـ ۳ـ مباهات به رشد سیاسی و تعهد اسلامی ملت
معمار کبیر انقلاب اسلامی میفرماید: «من با کمال مباهات از رشد سیاسی و تعهد اسلامی ملّت شریف ایران تشکر میکنم که در همه پرسیهای گذشته، خصوصاً در انتخاب رئیس جمهور، در اخلاق اسلامی و تعالی روحی، گوی سبقت را ربودند و ثابت کردند که انقلاب اسلامی بزرگ ما قبل از آنکه انقلاب سیاسی و اجتماعی باشد، یک انقلاب معنوی روحانی است. من در ایّام آخر عمر با امیدواری کامل و سرافرازی از نبوغ شما به سوی دار رحمت حق کوچ می کنم.
سرفرازی و مباهات آن گاه به حد کمال خواهد رسید که در انتخابات مجلس شورای اسلامی، چون انتخابات ریاست جمهوری کمال رشد انسانی- اسلامی خود را نشان دهید. شما ای ملت عزیز که برای خدا و جلب رضای او بپاخاستید و با تأیید و توفیق ذات مقدسش به پیروزی معجزهآسا رسیدید، اکنون نیز در این مرحله که مقام امتحان است کوشش کنید که مصالح اسلام و کشور اسلامی را فدای منافع شخصی یا گروهی نکنید».[۱۶]
■ ۶ـ ۳ـ عدم بخشش نسلهای آینده در صورت عدم شرکت در انتخابات
حضرت امام(ره) به عنوان مرجع عالیقدر شیعه هشدار میدهند: «اگر خدای نخواسته بر اسلام یا کشور اسلامی از ناحیه عدم دخالت در سرنوشت جامعه لطمه و صدمهای وارد شود، یکیک تمام ملّت در پیشگاه خدای قهار توانا مسئول خواهیم بود و نسلهای آینده که ممکن است از کنارهگیریهای کنونی مورد هزار گونه تجاوز واقع شوند ما را نبخشند. یکی از وظایف مهم شرعی و عقلی ما برای حفظ اسلام و مصالح کشور حضور در حوزههای انتخابیّه و رای دادن به نمایندگان صالح و کاردان و مطلع بر اوضاع سیاسی جهان و سایر چیزهایی که کشور به آنها احتیاج دارد میباشد و مجلس محتاج به متخصصین رشتههای مختلفی است که کشور احتیاج به آنها دارد».[۱۷]
■ ۷ـ ۳ـ تبلیغات علیه حضور مردم در انتخابات
بنیانگذار جمهوری اسلامی در پیامی به مناسبت انتخابات میفرماید: «… از آغاز انقلاب تاکنون، یکی از اهداف شوم و پلیدی که همواره مورد توجه استکبار جهانی و نوکران خارجی و داخلی آنان بوده است دور کردن مردم از صحنههای انقلاب و گسستن پیوندهای پولادین آنان با آرمانهای اجتماعی- سیاسی اسلام بوده است؛ که در راه تحقق آن به انواع حیلهها و ترفندهای گوناگون متوسل شدهاند؛ که بحمد اللَّه سرشان به سنگ خورده است؛ و ملت پیروز و سرافراز ایران با نمایش قدرت عظیم خود در حوادث گوناگون انقلاب این حقیقت و واقعیت را به اثبات رسانیده و نشان دادهاند که از دریای خروشان وحدت و انسجام آنان چیزی کم نشده و نخواهد شد. و جهانخواران إنشاءاللَّه تا ابد حسرت گسستن اتحاد مقدّس مردم ما را به گور خواهند برد.
… از هم اکنون هم باید مطمئن باشیم رسانههای استکباری از عدم حضور مردم در صحنه انتخابات سخنها خواهند گفت؛ و با تحلیلهای موذیانه و القائات توأم با تهدید و ارعاب تلاش خواهند نمود ذهنها را به مسائل دیگر معطوف نمایند. غافل از آنکه امت اسلامی ایران سالهاست نشان دادهاند که از این هیاهوها نمیترسند، و مقاوم و استوار در مقابل تمام ابرقدرتها و قدرتها میایستند؛ و به یاری خداوند متعال، ملت شریف ایران با حضور گسترده خود انتخابات را در موعد مقرّر و با قدرت و قاطعیّت برگزار میکنند.
و این جانب تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت میکنم. و إنشاءاللَّه دنیا خواهد دید که مردم عزیز ایران چگونه حماسه حضور گذشته خویش را در سراسر میهن اسلامی تکرار خواهند کرد».[۱۸]
■ ۴ـ اهمیّت مجلس در بیان مقام معظم رهبری
انتخابات یکی از نمادهای حاکمیّت مردم در یک نظام سیاسی است. حضور و مشارکت بالای مردم در انتخابات گوناگون نماد رضایت آنها از حاکمیت و توانایی کارگزاران در مدیریت و اداره کشور است. افزایش رضایت و مشروعیّت مردمی نظام سیاسی، اعتبار بینالمللی را برای کشور به همراه داشته و نظام را در مواجهه با تهدیدات و زیادهخواهیهای دشمنان توانا میکند. از سویی دیگر اعتماد به نفس و شجاعت مسئولان را برای تحقق برنامهها و پیشبرد برنامههای توسعه بالا برده، آنان را در برنامهریزی و تلاش همهجانبه برای ساختن کشور مصمّم میکند.
رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنهای مدظلهالعالی در خصوص اهمیت مجلس و انتخابات آن در سرنوشت مردم میفرماید: «انتخابات و مجلس شورای اسلامی مهّم است. مجلس قوی و با ایمان و انقلابی که این آرمانها را بفهمد و بشناسد و به آن پایبند باشد، مهّم است و نبودن چنین مجلسی، یا ضعیف بودن آن، یا اختلال در آن، برای ملت یک خسارت و خسران بزرگ است».[۱۹]
به همین خاطر، آن بزرگوار تاکید فراوانی بر حضور در انتخابات دارند. از نگاه ایشان برگزاری انتخابات پرشور دستاوردهای بسیاری برای کشور خواهد داشت؛ با بررسی رهنمودهای معظم له برخی از دستاوردهای برگزاری باشکوه انتخابات را مرور میکنیم:
■ ۱ـ ۴ـ تجلّی تأثیرگذاری مردم در سرنوشت اجتماعی
مقام معظم رهبری میفرماید: «انتخابات جلوه بسیار زیبا و جذاب مشارکت عمومی است؛ مؤثرترین وسیله برای این است که هر فردی بتواند آرمانها و خواستها و مطلوب خود را در قالب اجرایی قرار دهد و آن را به تحقق نزدیک کند. اگر کسی را طبق آرمانها و آرزوهای خودتان انتخاب کردید، این امکان که آن آرزوها تحقق پیدا کند، به واقعیت نزدیک میشود. کسی که فکر میکنید برای تحقق خواستها و آرزوها و گشودن گرههای مهمی که برای شما در زندگی مطرح است، مناسب و شایسته است، وقتی او را انتخاب کردید، در واقع بلندترین قدم را برداشتهاید، برای اینکه این مشکلات از بین برود؛ انتخابات میتواند برای کشور و ملت ما یک وسیله مصونیت و یک نمودار اقتدار باشد و ملت و نظام اجرایی کشور را در مقابله با چالشهای گوناگون جهانی، از گذشته مستحکمتر کند. انتخابات میتواند نظام جمهوری اسلامی را جوانتر از آنچه هست، بکند. انتخابات پرشور از سوی مردم میتواند روز نویی را برای آنها رقم بزند. انتخابات، هم در صحنه خارجی و در مقابل چشم بیگانگان، هم در صحنه داخلی، و هم برای پیشرفت کشور، یکی از مهمترین و اساسیترین رویدادهاست».[۲۰]
■ ۲ـ ۴ـ نماد حاکمیت اسلام در کشور
رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنهای میفرماید: «انتخابات نماد حرکت اسلامی در کشور ماست. انتخابات، هدیۀ اسلام به ملت ماست. امام بزرگوار ما حکومت اسلامی به روش انتخاباتی را به ما یاد داد. حکومت اسلامی در ذهنها و خاطرهها به شکل خلافتهای موروثی به یادگار مانده بود؛ خیال میکردند حکومت اسلامی یعنی مثل خلافت بنیامیّه و بنیعباس یا خلافت ترکان عثمانی؛ یک نفر با نام و شکل ظاهری خلیفه، اما با باطن و عمل فرعون و پادشاهان مستبد؛ بعد هم که از دنیا میرود، یک نفر را به جای خود معین کند. در ذهن مردم دنیا، حکومت اسلامی به این شکل تصویر میشد؛ که بزرگترین اهانت به اسلام و حکومت اسلامی بود. امام، حکومت اسلامیِ به روش انتخابات مردم و حضور مردم و تعیین منتخب مردم را – که لبّ اسلام است – بار دیگر برای مردم ما معنا کرد و در جامعۀ ما تحقق بخشید».[۲۱]
■ ۳ـ ۴ـ ابطالکننده ترفندهای دشمنان انقلاب اسلامی
مقام معظم رهبری میفرماید: «کسانی که با نظام جمهوری اسلامی و با هویت اسلامی ملّت ایران به شدت مخالفند و آن را بر خلاف منافع خودشان میدانند، به خاطر پشتیبانی مردم از نظام جمهوری اسلامی، درماندهاند؛ و إلّا قدرتهای مادی دنیا بمب اتم و توپ و تانک و ارادههای خبیث و خدانشناسی و بیرحمی و سنگدلی کم ندارند. آن چیزی که تا امروز مثل سدّی جلوی تعرض آنها را به نظام جمهوری اسلامی گرفته، حضور شما مردم است. حضور مردم در روز انتخابات، حضوری واضحتر از همه جای دیگر است. همه مردم کشور پای صندوقهای رأی میآیند و میتوانند بیایند؛ این یک حضور همگانی است. هر کس پای صندوق رأی میآید، در واقع رأی به جمهوری اسلامی، رأی به قانون اساسی و رأی به مواد غیرقابل تغییر قانون اساسیـ یعنی اسلام و ارزشهای اسلامیـ میدهد. حضور مردم، یعنی دفاع از جمهوری اسلامی؛ یعنی دفاع از قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی. این برای دشمنان ملت ایران مطلوب نیست؛ لذا سعی میکنند حضور مردم را کم رنگ کنند».[۲۲]
■ ۴ـ ۴ـ جلوگیری از سوءاستفاده تبلیغاتی دشمنان
از عمق تلاش دشمنان برای مقابله با انتخابات باید به اهمیت و لزوم مشارکت عمومی در آن پی برد. چنانچه در تلاشند با همه زور و زر خود و همه پیاده نظام و قرارگاه فرماندهی کفر خود حضور مردم در انتخابات را کاهش دهند و در این مسیر از هر نوع سوءاستفاده تبلیغاتی استفاده میکنند.
مقام معطم رهبری در این رابطه میفرماید: «یکى از جاهائى که مردم میتوانند حضورشان را نشان بدهند، همین انتخابات است. نه از حالا، از مدتى قبل شروع کردهاند؛ که شاید کارى کنند که در این انتخابات، حضور مردم کم شود. میشنوید دیگر، مىبینید؛ حالا در آن مقدارى که به گوش مردم میرسد، به چشم مردم میرسد، در مطبوعات و در رسانههاى گوناگون، دشمنان ما، از آن صدر گرفته است، که مرکز و قرارگاه فرماندهى جبهۀ کفر و استکبار است، تا این پادوها و ایادى کوچک و پیادهنظامشان که همه جا پخشند – اینجا هم هستند، بیرون هم هستند – همۀ تلاششان این است که کارى کنند که مردم در این انتخابات شرکت نکنند».[۲۳]
و در جای دیگر میفرماید: «ملت ما، باید امکان سوءاستفادههای تبلیغاتی را به دست دشمنان ندهد. دشمنان میخواهند ما در انتخابات شرکت نکنیم؛ دشمنان میخواهند که ما انتخاباتمان چشمگیر نباشد؛ دشمنان میخواهند چنین وانمود کنند که ملت، رغبتی به انتخابات و به کارهای مربوط به مجلس و مسائل اساسی نظام ندارد. شما باید این را تخطئه کنید و باید شرکت کنید».[۲۴]
و در جای دیگری عنوان میکند: «حضور مردم … باید به گونهای باشد که مشت محکمی به سینه دشمنان کوبیده شود».[۲۵]
■ ۵ـ ۴ـ شرکت در انتخاب یک فریضه
رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنهای میفرماید: «ملّت ایران، شرکت در انتخابات را یک فریضه و یک عمل واجب بداند. دشمن، بسیاری از نیروهای تبلیغاتی خود را بسیج کرده تا کاری کند که انتخابات با استقبال مواجه نشود. … هدف دشمن این است. همه افراد یا کسانی را که ما می شناسیم؛ این گروهکهای محارب و مخالف و مزدور امریکا که در امریکا و نقاط دیگر متمرکزند … در دستگاههای خبریشان، در رادیوها و روزنامههایشان تلاش میکنند تا شاید بتوانند کاری کنند … مرتّب به مردم ایران توصیه میکنند که «در انتخابات شرکت نکنید». با این که امتحان کردند و دیدند هر وقت آنها به مردم بگویند در فلان کار شرکت نکنید، مردم که علاوه بر انگیزه خود، انگیزه مخالفت با آنها را هم دارند، بیشتر شرکت میکنند – با وجود این که میدانند ملت، برخلاف نظر آنها رفتار میکند – باز هم در رادیوهایشان به مردم اصرار ملتمسانه میکنند که «در انتخابات شرکت نکنید»! من عرض میکنم که به عنوان وظیفه اوّلی، به عنوان وظیفه ثانوی، به عنوان وظیفه دینی و اسلامی و به عنوان وظیفه سیاسی، شرکت آحاد مردم در انتخابات … واجب است. مردم باید در انتخابات شرکت کنند و با این کار، مشت محکمی بر دهان امریکا و استکبار و گروهکها و مخالفین اسلام و مسلمین و مخالفین جمهوری اسلامی بکوبند».[۲۶]
■ ۶ـ ۴ـ انتخابات هم حق و هم تکلیف
مقام معظم رهبری میفرماید: «انتخابات، فقط یک پدیده سیاسی نیست. انتخابات، مظهر حضور مردم، مظهر احقاق حق و مظهر توانایی و اقتدار ملی برای یک کشور است … هم حق و هم تکلیف مردم است که بیایند و سرنوشت کشورشان را به دست خودشان معیّن کنند؛ زیرا که کشور متعلّق به مردم است. مردم باید بیایند و با انتخاب صحیح و آزادانه، قانونگذارانشان را در قوّه مقنّنه معیّن کنند؛ مجریان خودشان را با ترتیبی که در قانون معیّن شده است، معیّن کنند. این حقّ مردم است و متعلّق به آنهاست؛ امّا تکلیف هم هست. این طور نیست که یکی بگوید من نمیخواهم از این حقّم استفاده کنم؛ نه، سرنوشت نظام بسته به احقاق و استنقاذ این حقّ است؛ این تکلیف است؛ باید همه شرکت کنند. نظام جمهوری اسلامی توانسته است این حق را در اختیار مردم بگذارد؛ امّا در گذشته ما این حق را نداشتیم. در نظامهای گذشته، مردم از استفاده از چنین حقّی محروم بودند. نظام جمهوری اسلامی این حق را داده است؛ باید مردم بروند و استنقاذ کنند. گاهی یک رأی هم مؤثّر است؛ هیچکس نگوید رأی من تنها چه تأثیری دارد. گاهی یک رأی یا چند رأی، در سرنوشت یک کشور اثر میگذارد. شما میتوانید با رأی دادن خودتان، شخص مؤمن صالح را به مجلس بفرستید. آن کسی که به مجلس رفت، در هنگامه حسّاس – آن جایی که رأی یک نماینده میتواند سرنوشت کشور یا یک قشر، یا سرنوشت اقتصاد را معیّن کند – رأی او کارساز خواهد بود. لذا هیچ وقت کسی نگوید که رأی من چه تأثیری دارد».[۲۷]
■ ۷ـ ۴ـ مطرح نبودن اشخاص و مهم بودن حضور مردم
رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنهای میفرماید: «امام بزرگوار، در همۀ انتخاباتی که از اوّل انقلاب تا زمان رحلت آن بزرگوار انجام گرفت، بر حضور مردم تأکید کردند. واقعاً فرقی نمیکند که کاندیدای چه گروهی مطرح باشد. فرقی نمیکند که فرضاً کدام جناح، غلبۀ بر جناح دیگری داشته باشد. فرقی نمیکند که کدام نامزد انتخاباتی، فعالیت بیشتری در این شهر یا حوزۀ انتخاباتی دارد و ممکن است حضور مردم، آرای او را بیشتر کند. او کیست و من چه کسی هستم، در این جا مطرح نیست؛ اشخاص مطرح نیستند. اصل حضور مردم، پشتوانۀ مجلس شورای اسلامی است؛ و مجلس شورای اسلامی، قاعدۀ نظام است. با این دید بایستی به انتخابات نزدیک شد. … انشاءاللّه به آن روزی برسیم که ببینیم مجلس و دستگاههای مردمی، با فعالیّت خالص و کامل، آن چنان نمایش خلوصی را در مقابل چشم مردم دنیا قرار میدهند، که خود این، مشوق انسانها و ملتها به گرایش به سوی حرکت اسلامی و نظام اسلامی باشد».[۲۸]
همچنین میفرماید: «جمع شدن آراء زیاد در اصل انتخابات، مهم است. این، در واقع رأی به استقلال کشور و رأی به تبعیّت از نظام و همراهی با رهبری است».[۲۹]
و در جای دیگر میفرماید: «این که چه کسی انتخاب شود، مسأله اوّل نیست؛ مسأله دوّم است. مسأله اوّل این است که مردم، همه در انتخابات شرکت کنند؛ پُرشور شرکت کنند، آگاهانه شرکت کنند، فکر کنند، تحقیق کنند و آن کسی را که می خواهند، انتخاب کنند. انتخابات، خودش مهمّ است. حضور مردم در انتخابات مهمّ است. … اهمیت انتخابات و حضور مردم، اهمیت نقد است و کشور را بالفعل بیمه می کند».[۳۰]
و بالأخره ایشان میفرماید: «انشاءاللّه خدای متعال به ملت ما توفیق دهد که نمایندگان صالح و توانمند و کارآمدی را به مجلس بفرستد. یکی از مهمترین ارکان نظام، مجلس شورای اسلامی است. اگر در مجلس نمایندگان مؤمن، با اخلاص و توانمند حضور داشته باشند، مجلس خیلی از گرهها را میتواند باز کند. مهمترین موضوعی که بنده توقّع و اهتمام به آن دارم، انتخابات است».[۳۱]
■ ۵ـ اهمیّت انتخابات در وضعیّت کنونی
نفس انتخابات، اهمیّت دادن به شعور سیاسی ملت است. انتخابات موجب تقویت پایههای مردمی نظام جمهوری اسلامی میشود و میدان را برای فعالیت سلیقههای جدید باز میکند و مجال طرح دیدگاههای مختلف را فراهم میآورد. این امر به نوبه خود باعث میشود مردم به نظام سیاسی خودشان اعتماد کنند و آن را از خود بدانند و در مصائب و شدائد، پشتیبان آن باشند.
از طرفی هر انتخاباتی به تناسب موقعیت زمانی و چگونگی تحولات سیاسی و اجتماعی آن دوره، حائز اهمیت است. انتخابات پیشرو هم با توجه به اوضاع بینالمللی و منطقهای، وضعیت و صفبندی جریانها و گروههای سیاسی داخلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
این انتخابات در موقعیتی برگزار میگردد که جمهوری اسلامی ایران با پیمودن مسیر مقاومت و پایداری در برابر فشارهای نظام سلطه، به قدرت برتر منطقه راهبردی غرب آسیا تبدیل شده و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران مسائل بینالمللی، در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت مؤثر جهانی است. موفقیتها و پیشرفتهای جمهوری اسلامی در مهار و مقابله با إغتشاشات ۱۴۰۱ در داخل، از یک طرف و شکستها و ناکامیهای آمریکا و متحدان او در منطقه غرب آسیا (بهخصوص فلسطین و غزه) از طرف دیگر، امریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی را درباره تحولات سیاسی منطقه و جهان در آینده نگران ساخته است. تحولات اخیر و بیداری اسلامی در منطقه با الهام از انقلاب اسلامی در حال به ثمر رسیدن است. این تحولات به گمان بسیاری از صاحبنظران، روزبهروز بر عمق راهبردی ایران در منطقه و جهان افزوده است و سیاستهای یکجانبهگرایی متکی بر قدرت نظامی آمریکا را در منطقه با شکست کامل مواجه ساخته است.
به همین خاطر دشمنان قسم خوردۀ ایران اسلامی کمر همّت بستهاند تا جلو نفوذ آن را بگیرند و آن را به شکست بکشانند؛ و لذا از آنجا که این نظام الهی از پشتوانۀ قوی مردمی- که بزرگترین سرمایه اجتماعی است- برخوردار است، دشمنان دونمایه سعی دارند وجهۀ مردمی آن را که در انتخابات تبلور روشنی دارد، خدشهدار کنند و مانع از حضور مردم پای صندوقهای رأی شوند.
از این جهت است که انتخابات در وضعیّت کنونی از اهمیّت بهسزایی برخوردار است که به نمونههایی از این مهمّ اشاره میشود:
■ ۱ـ ۵ـ دشمن و انتخابات دوازدهم
دشمن در حال طرحریزی است تا با ایجاد شکاف میان مردم و سیاسیون و مسئولان و با سیاه نمایی و ایجاد ناامیدی و نفرتپراکنی در میان احزاب و گروههای مختلف سیاسی، فضای کشور را در روزهایی که پر افتخارترین روزهای ملّت و نظام به شمار میرود متشنج کند.
میخواهند با ایجاد ناامنی سیاسی، بحرانها و دعواهای حزبی و ناکارآمد نشان دادن نظام و دولت و کوچک کردن دستاوردهای مهمّ در حوزههای مختلف از بهداشت و سلامت تا روابط بین الملل و دستاوردهای نظامی و دفاعی و استراتژیک مشارکت مردم را بیارزش نشان داده و با تحریم شرکت در انتخابات سبب کاهش استقبال مردم شوند. چرا که بهخوبی به اهمیت مشارکت عمومی در انتخابات آن هم انتخابات این دوره واقف هستند.
باید هوشیار و بیدار بود تا برای افزایش مشارکت در انتخابات، پیشزمینههایی از جمله امیدآفرینی و نشاط سیاسی در جامعه تقویت شود و فضا برای رقابت سالم همۀ گروهها و احزاب سیاسی فراهم باشد تا دشمن نتواند از هیچ دریچهای ورود کرده و سوء استفاده کند.
و این چیزی است که اهمیت انتخابات مجلس را آن هم در برهه حساس کنونی و نقش پررنگ دشمن در کاهش مشارکت با سیاه نمایی و برنامه ریزیهای چراغ خاموش دوچندان کرده است.
■ ۲ـ ۵ـ مشارکت بالا و ناامیدی دشمن
قطعاً و حتماً حضور فعال و مشارکت عمومی بالا در انتخابات، نشاط سیاسی و آراء مردمی، پایههای نظام را مستحکم میکند، ناامیدی دشمن را در پی دارد و سبب بریده شدن دست دشمنان در لباس دوست، و دشمنان وحدت و استقلال ملت و نظام اسلامی ایران میشود. چرا که دشمن به خوبی میداند اگر مردم امیدوارانه و فعّال، مشارکت بالایی در سرنوشت خود داشته باشند آنها دیگر نمیتوانند نظام سیاسی را برای تأثیرات مستقیم بر فرهنگ و اقتتصاد و امنیت و اجتماع به هر سویی بکشانند و این خود مردم هستند که مسیر نظام و انقلاب را همانند این چهل و اندی سال به سوی پیشرفت، آبادانی و توسعه رقم خواهند زند.
و امّا اگر مشارکتها پایین بیاید دست دشمن و زبان دشمن را برای دخالتها دراز میکند، دشمنی که به خوبی به نقش بی بدیلش در آشوب آفرینیهای سال ۱۴۰۱ و تلاشش برای تجزیه و تکه تکه کردن ایران عزیز آگاهیم.
■ ۳ـ ۵ـ سرنوشت سازترین انتخابات
این انتخابات جزو سرنوشت سازترین انتخابات از ابتدای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تاکنون بوده است؛ انتخاباتی که حالا با ورود نسلی که فاصله زمانی بسیاری با رویداد مهم و جهان شمول انقلاب دارند، برای تصمیمگیری در سرنوشت ملت شرایط تا حدودی تغییر مییابد. نوجوانان و جوانانی که پدران و مادرانشان در کوچه پس کوچههای منتهی به انقلاب، شعار «یا مرگ یا خمینی» و یا «مرگ بر شاه» سر میدادند تا بتوانند چنین روزهای پر افتخاری را شاهد باشند؛ لذا نه اتقلاب را درک کرده و دیدهاند و نه تصوری از روزهای پر فراز و نشیب آن برای دستیابی به ایران مقتدر و مستقل و تکیه زده زده بر قلههای رفیع علم و دانش امروز دارند. افتخاراتی که قطعاً بدون مجلس و نمایندگانی دلسوز رقم نمیخورد.
لذا برای حفظ این افتخارات تلاش برای تحقق مشارکت حداکثری و آوردن همه اقشار ملت به پای صندوقهای رأی، یکی از ملاحظاتی است که باید مقدم بر رأی آوردن این یا آن جناح لحاظ شود و همه فعالان سیاسی باید به مثابه یک شاخص مهم در منافع ملی به آن توجه کنند؛ پس هر اقدامی که به این اصل حیاتی در انتخابات لطمه زند باید کنار گذاشته شود.
دشمن در این روزها بهشدّت این مشارکت حداکثری را نشانه گرفته است. نقشههای طراحی شده ایذایی به بهانههای واهی، اقدامی همهجانبه برای بیاعتمادسازی و کاهش مشارکت سیاسی مردم در انتخابات است که برای خنثیسازی عوارض آن باید تلاش دوچندان داشت.
بر این اساس است که این انتخابات به دلیل نقش بی بدیل آن در تقویت نظام جمهوری اسلامی جزو مهمترین و سرنوشت سازترین انتخابات از ابتدای انقلاب تاکنون بوده و هست.
■ ۴ـ ۵ـ تردید نداشتن در انتخابات
آنانی که دچار تردید برای حضور در انتخابات هستند، فراموش نکنند که برای پایدار ماندن نام این سرزمین، سلیمانیها چه رنجهایی را در بیابانهای گرم سوریه و عراق متحمل شدند. فراموش نکنند که چه سرهایی که برای در امان ماندن ایران و ایرانی به دست داعشیان از بدن جدا شد. به یاد بیاورند شهید حججی را که چگونه پیکرش را قطعه قطعه کردند. به یاد بیاورند که برای قدرتمندی علمی این کشور چگونه شهیدان علیمحمدی و شهریاری و احمدی روشن و رضایی نژاد و سرانجام فخری زاده قربانی شدند تا مرزهای دانش و پیشرفت در این سرزمین درنوردیده شود، و حالا قاتلان شهدای هستهای فرمان تحریم انتخابات را صادر میکنند.
یادمان باشد برای بقای این کشور و انقلاب اسلامی جوانان خود را به مسلخ بردیم. یادمان باشد که ۱۷۰ غواص شهید را چگونه با دستان بسته به شهادت رساندند تا امروز ما وجبی از خاکمان را به دشمن نداده باشیم. یادمان باشد رنج اسرا و آزادگان سرافرازمان که سالها در بدترین شرایط در زندان رژیم بعث بهخاطر من و شما فداکاری کردند.
به یاد بیاورید روزهای دفاع مقدس را که چگونه هر روز شهیدی را بر دوش ملت تشییع میکردند تا ذرهای از خاک ایران اسلامی به دست صدام و صدامیان نیفتد. آیا پاسخی برای عدم مشارکت به بیش از ۲۰۰ هزار شهید داریم؟ آیا رنجهای روزهای اسارت و شکنجه آزادگان عزیز را میتوان فراموش کرد؟
شیعه یا سنّی، مسیحی یا کلیمی، ترک یا کرد، لُر یا فارس و ترکمن و … هر چه هستیم، وطن ما ایران است و برای حفظ تمامیّت این سرزمین خون دلهای فراوانی خوردهایم و نباید بگذاریم با تضعیف وجهه ایران در اثر کاهش حضور در صحنه، ایران عزیز را در طمع دشمنان قرار دهیم.
بنابراین، با حضور در پای صندوقهای رأی و اثبات وحدت و یکپارچگی باید دندان طمع گرگان عالم را بکشیم تا هرگز تهدید امنیت این سرزمین را به ذهن خودشان نیز راه ندهند.
شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی در وصیتنامه بینظیر خود نوشت: بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرمها میماند و اگر دشمن این حرم را از بین ببرد حرمی باقی نمیماند. با این حساب با شرکت در انتخابات، همه مدافع حرم باشیم، و هر کس از این حضور غفلت ورزد، بی گمان خسران دیده است.
■ ۵ـ ۵ـ رابطه انتخابات با امنیّت و قدرت ملّی
زمانی که قدرت در قالب افراد یک ملت مد نظر باشد، میتوان توانایی های جامعه را قدرت ملّی آن جامعه نامید؛ و برای افزایش این قدرت باید تمام توان جامعه را به کار گرفت، همان گونه که اسلام سفارش کرده است؛ چرا که در مکتب اسلام برای بسیاری از واجبات، اندازه ای تعیین شده که مثلاً نماز واجب در هر روز ۱۷ رکعت و روزه واجب در هر سال یک ماه و حج واجب، یک بار انجام شود و … امّا در مورد ایجاد توان و قدرت در جامعه اسلامی قرآن کریم میفرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّه …»،[۳۲] یعنی: هر چه میتوانید بر قدرت و توان بازدارندگی خود بیفزایید. امروز انتخابات مظهر بازدارندگی در مقابل تهدیدات دشمنان داخلی و خارجی است و باید با حداکثر مشارکت، حداکثر بازدارندگی را ایجاد کنیم.
نقش انتخابات در تولید قدرت ملی بیبدیل است؛ و شاید بتوان گفت کمتر مؤلفهای همچون انتخابات با موضوع امنیّت ملّی و قدرت ملّی در هم تنیده باشد. در جمهوری اسلامی ایران، انتخابات علاوه بر این که به عنوان یکی از روشهای رایج در تحقق مردم سالاری مطرح میباشد، به عنوان یک ارزش در مقولۀ خلق قدرت مورد توجه قرار گرفته است و قدرت نیز از عوامل اصلی تولید امنیّت است.
لذا کسانی که در رأی دادن تردید دارند، بدانند که کاهش مشارکت موجب کاهش مؤلفههای امنیت ملی و احتمال آسیبهای جدّی به همان شاخهای خواهد شد که آنها نیز بر روی آن شاخه نشستهاند و همان کشتی را سوراخ خواهند کرد که آنها نیز بر آن نشستهاند.
با این استدلال هر کس با هر نگاه و دیدگاهی خواهان کشوری امن و قدرتمند است بایستی در انتخابات مشارکت نماید. تردیدی نیست که غیر از مؤلفههای سخت در تولید قدرت ملی (مانند اقتصاد و توان دفاعی) در جهان امروز قدرت نرم از جایگاه ویژهای در تولید قدرت ملی برخوردار است و بیشترین جایگاه را در قدرت نرم، مردم یک جامعه دارند و این نقش در جمهوری اسلامی که مبتنی بر مردمسالاری دینی بنیان نهاده شده است از جایگاه ویژهتری برخوردار است و لذا در این برهه حساس تاریخی که حداکثر توان دشمن در تضعیف ارکان قدرت نظام اسلامی در ابعاد مختلف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و حتّی استفاده از ابزار ترور دولتی بهکار گرفته شده است، زمان مناسبی برای کنارهگیری از صندوق رأی نیست و شاید کم هزینهترین نقشی که آحاد مردم در باز تولید قدرت ملّی میتوانند داشته باشند ، حضور در انتخابات و رقم زدن حماسهای سیاسی است که قطعاً محاسبات دشمن را در مواجهه با کشورمان تغییر خواهد داد.
تجربه چهل سال گذشته نیز بارها ثابت کرده است که حضور مردم فهیم ایران در حساسترین برههها در صحنه، معادلات دشمنان داخلی و خارجی را برهم زده است. این حضور چه در صحنههای روزهای باشکوه انقلاب و چه در صحنههای دفاع مقدس و چه در دفع شرّ داعشیان خونخوار و حتی در راهپیماییهای باشکوهی مانند ۹ دی ماه و یا ۲۲ بهمن و … بارها تجربه شده است
■ ۶ـ ۵ـ تکرار تاریخ
دفاع از جبهه حق، دفاع از جبهه تقابل با نظام سلطه و استکبار جهانی، همواره و در طول تاریخ با چالش سکوت عدهای (و در عصر حاضر با عدم حضور) مواجه بوده است. ملّت عزیز ایران که بهطور بینظیری عاشق حسین بن علی علیه السلام هستند به خوبی میدانند که اگر در کربلا کوفیان در خانههایشان نمانده بودند ودر صحنه حاضر میشدند آن فاجعه بیبدیل در صحرای کربلا رقم نمیخورد.
بعد از واقعه عاشورا ۳۵۰۰۰ هزار نفر به خونخواهی امام حسین علیه السلام کشته شدند اما دیر شده بود. توابین که ساکتین کوفه بودند، قیام کردند و ۵۰۰۰ نفر کشته شدند ولی دیر شده بود! در مدینه آنها که امام را در سفر به کوفه همراهی نکردند، قیام کردند و ۱۰۰۰۰ نفر کشته شدند ولی دیر شده بود؛ در عراق مختار قیام کرد و انتقام خون ابا عبدالله علیه السلام را از قاتلین گرفت اما دیر شده بود؛ اگر مردم مدینه که اکثر آنها در حجهالوداع شاهد حادثه غدیر بودند در صحنه حاضر میشدند، علی علیه السلام خانه نشین نمیشد. اگر آن هنگام که ناقه صالح را کشتند بقیّه مردم سکوت نمیکردند، عذاب الهی بر همه آنها نازل نمیشد (در حالی که شتر را یک نفر کشت).
پس همه بدانیم تاریخ همواره تکرار میشود؛ امروز نیز رأی ندادن همان سکوتی است که چهبسا عواقب خطرناکی برای همه امت اسلامی در پی داشته باشد. مواظب باشیم که خیلی زود دیر میشود.
■ ۷ـ ۵ـ شرکت در انتخابات رأی به نظام اسلامی
واقعیّت در حوزه مسائل سیاسی آن است که مشارکت مردم در هر انتخاباتی به نوعی پذیرش چارچوب نظام سیاسی و اعتماد به آن است. به واقع اگر ملّت به نظام سیاسی، قوانین و انتخابات آن اعتماد نداشته باشد، حاضر نخواهد شد در آن چارچوب بازی کند، پای صندوقهای رأی بیاید، نامزدی را از میان نامزدهای احراز صلاحیت شده برگزیند و به وی رأی دهد. به همین سبب است که ضد انقلاب در طول چهار دهه اخیر همواره تلاش کرده است تودهها را متقاعد کند به دلیل وجود برخی نابسامانیها، مشروعیّت نظام را نشانه بروند و با حضور نداشتن در پای صندوقهای رأی، به نوعی رأی منفی خود را به نظام سیاسی کشور اعلام کنند. سیاست سوختهای که تاکنون در هیچ انتخاباتی نتیجه نداده است.
اتفاقاً، گذشت زمان در طول دو دهه اخیر از روندی برعکس حکایت دارد، به نحوی که در ادوار انتخابات شاهد رشد فزاینده جمعیت شرکتکننده هستیم. این نشان میدهد نسل سوّم انقلاب به خوبی دانسته است وجود برخی ضعفها و ناکارآمدیها از طریق قهر با صندوقها و بازی در پازل دشمن حلّ نمیشود، بلکه اتفاقاً با اعتماد به نظام سیاسی و حضور و مشارکت در صحنه انتخابات، ضمن تأیید جمهوری اسلامی میتواند بر ضعفها غلبه کند و نامزدهای مطلوب خود را به قدرت رساند تا چارهساز مشکلات و تأمینکننده مطالبات باشند.
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی میفرمایند: «هر رأیی که شما به یکی از این نامزدهای محترم بدهید، رأی به جمهوری اسلامی دادهاید. رأی به هر نامزدی، رأی به جمهوری اسلامی است؛ رأی اعتماد به نظام و سازوکار انتخابات است».[۳۳]
■ ۸ـ ۵ـ مردم صاحبان اصلی کشور و نظام
حقیقت این است که مردم صاحبان اصلی کشور و نظام هستند و موضوع مشارکت حداکثری، خواست و مطالبه مردم از مسئولان است. مردم در طول ۴۵ سال گذشته در ۳۹ انتخابات، با مشارکت حداکثری صداقت و عزم خود را برای حراست از کشور و نظام، به خوبی نشان دادهاند.
مکرر دیدهایم که در بحبوحه و کشاکش تلاش دشمنان برای دلسرد کردن مردم ایران و عدم حضور در مقاطع انتخاباتی و درست در زمانی که بسیاری از نخبگان، سیاسیون و اصحاب رسانه و قلم نگران عدم حضور مردم در انتخابات هستند، رهبر معظم انقلاب با اطمینان از مشارکت حداکثری مردم سخن گفتهاند. پیشبینی حضرت آیت الله خامنهای ریشه در باور ایشان به غیرت ملّی و شناخت معظم له از ملت ایران دارد. مقام معظم رهبری خوب میدانند که تا این مردم در صحنه هستند، دشمنان به دلیل خطای محاسباتی و عدم شناخت ملّت ایران در توطئهها ناکام خواهند ماند.
مردم میدانند که شرکت در انتخابات علاوه بر اینکه یک فریضه و وظیفه دینی، ملّی و اجتماعی است، زمینه را برای نمایش اقتدار ملّی و کارآمدسازی سازمانها و نهادها برای تحقق اهداف کشور نیز فراهم میکند. مردم میدانند شرکت پرشور و حداکثری در انتخابات و انتخاب نمایندگان مؤمن، انقلابی، آگاه، متخصص و متعهد، ضمن کمک به حل مشکلات کشور، برای نظام بازدارندگی ایجاد کرده و تضمین کننده امنیّت، عزّت و اقتدار همهجانبه در برابر توطئهها و دسیسههای اجانب است.
تاریخ انقلاب به عیان نشان داده که هیچ عاملی (چه داخلی و چه خارجی) هرگز نتوانسته مردم ایران را دلسرد و ناامید ساخته و از میدان حمایت از نظام خارج کند. «سوءمدیریت و ناکارآمدی برخی مسئولان»، «تحریمها، فشارها، کارشکنی و توطئههای دشمنان بیرونی»، «اقدامات شبکه نفوذی دشمن برای ناامیدسازی و بیاعتمادی مردم به نظام»، «تلاش مراکز سایبری و امپراتوری رسانهای غرب و استفاده از حداکثر ظرفیت فضای مجازی برای خارج ساختن مردم از میدان حمایت از نظام» و انواع دسیسهها و توطئههای بدخواهان و دشمنان کشور، نه تنها نتوانسته مردم را ناامید ساخته و از میدان حمایت از نظام جمهوری اسلامی خارج کند، بلکه بر عزم و اراده مردم افزوده است.
اینک مردم نیز خوب میدانند که تنها راه اصلاح امور، حضور در پای صندوقهای اخذ رأی است. مردم میدانند مهمترین ابزاری که میتواند اراده و خواسته آنان را محقق سازد، صندوق رأی است. مردم خوب میدانند که اگر منتقد بوده و ایرادی دارند باید در پای صندوقهای اخذ رأی خواستار تغییر وضع موجود به وضع مطلوب باشند. مردم نیک میدانند که دوری و پرهیز از صندوق رأی و مشارکت در انتخابات، جدول دشمن را تکمیل کرده و سبب افزایش طمع ورزی و امیدواری بیشتر دشمن برای تحقق اهداف شیطانی آنها خواهد شد؛ لذا با حضور سبزشان پای صنوقهای رأی، ایران اسلامی را دشمن شاد نخواهند کرد.
کشور ما تحت فشارهای ظالمانه زیادی قرار دارد و چشم دنیا به مردم و صندوقهای رأی دوخته شده است.
مردم با تصمیمگیری و انتخاب بهترینها با رقم زدن یک حماسه سیاسی گسترده رفع مشکلات جامعه را امکانپذیر میکنند.
امیدواریم مردم با حضور گسترده خود هم اقتدار مردمی کشور را به نمایش بگذارند و هم برگ زریّن دیگری بر افتخارات خود بیافزایند.
رجاء واثق داریم که این گونه خواهد شد و ایرانیان غیور وقت شناس همچون گذشته پای صندوق های رأی حضور چشمگیر دارند و بیشترین مشارکت را در سراسر ایران اسلامی به نمایش میگذارند و هرگز با صندوقهای رای قهر نمیکنند.
والسّلام علیکم و رحمه الله و برکاته
علی محمّد عبداللّهی نیا
۰۹۱۸۵۸۱۲۲۲۵
[۱]– نساء، ۵۸.
[۲]– به نقل از رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی.
[۳]– صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۴۲۱.
[۴]– گناهان کبیره آن دسته از گناهانی هستند که عقاب و کیفر آنها حتمی است.
[۵]– قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، فصول مربوط به قوۀ مققنّنه
[۶]– پارلمانتاریسم سیستم حکومتی است که در آن قوۀ مجریه با رٲی اکثریت نمایندگان پارلمان انتخاب میشوند و هرگاه که پارلمان از هیئت دولت سلب اعتماد کند نخستوزیر باید استعفا کند. (فرهنگ فارسی عمید). در پارلمانتاریسم حکمران واقعی، پارلمان به نمایندگی از سوی ملت است و حکومت مجری مصوبات آن است.
[۷]– صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۲۸۲.
[۸]– نساء، ۵۸.
[۹]– امام خمینی، ولایت فقیه، ص ۴۷. «حکومت اسلامی نه استبدادی است و نه مطلقه، بلکه مشروطه است. البته نه مشروط به معنی متعارف فعلی آن که تصویب قوانین تابع آرای اشخاص و اکثریت باشد؛ مشروطه از این حیث که حکومت کنندگان در اجرا و اداره مقید به یک مجموعه شرط هستند که در قرآن کریم و سنت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم معین گشته است. مجموعه شرط، همان احکام و قوانین اسلام است که باید رعایت و اجرا شود. از این جهت حکومت اسلامی، حکومت قانون الهی بر مردم است».
[۱۰]– صحیفه امام؛ ج۹، ص۲۵۹.
[۱۱]– صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۴۲۱.
[۱۲]– صحیفه امام؛ ج۱۵، ص ۲۵۰.
[۱۳]– صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۲۶۱.
[۱۴]– صحیفه امام؛ ج۱۲، ص ۱۷۷.
[۱۵]– صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۳۹۳.
[۱۶]– صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۵۰.
[۱۷]– صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۳۳۶.
[۱۸]– صحیفه امام؛ ج۲۱، ص ۱۰.
[۱۹]– بیانات در خطبه های نماز عید فطر؛ ۰۱/۱۲/۱۳۷۴.
[۲۰]– بیانات در اجتماع بزرگ مردم کرمان؛ ۱۱/۰۲/۱۳۸۴.
[۲۱]– بیانات در مراسم شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)؛ ۱۴/۰۳/۱۳۸۴.
[۲۲]– بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم؛ ۲۵/۰۳/۱۳۸۴.
[۲۳]– بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹ دی؛ ۱۹/۱۰/۹۰.
[۲۴]– مصاحبه رادیو- تلویزیونی در پایان بازدید از پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛ ۱۷/۰۲/۱۳۷۱.
[۲۵]– سخنرانی در مراسم بیعت روحانیون، مسؤولان و مردم استان زنجان و اقشار مختلف مردم شهرهای نهاوند، کاشمر، بجنورد، اسفراین، طرقبه و چناران، اقلید، بم، ملایر و دهبید فارس؛ ۱۵/۰۴/۱۳۶۸.
[۲۶]– بیانات در خطبههای نماز جمعه تهران؛ ۰۷/۰۱/۱۳۷۱.
[۲۷]– بیانات در دیدار کارگزاران حج؛ ۲۶/۱۱/۱۳۷۸.
[۲۸]– بیانات در دیدار با وزیر و مسؤولان وزارت کشور و استانداران؛ ۲۷/۰۹/۱۳۷۰.
[۲۹]– بیانات در دیدار خانواده های معظّم اسرا و مفقودان جنگ تحمیلی؛ ۳۱/۰۲/۱۳۷۶.
[۳۰]– بیانات در دیدار جمعی از جهادگران جهاد سازندگی؛ ۱۵/۰۷/۱۳۷۷.
[۳۱]– بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم قم؛ ۱۸/۱۰/۱۳۸۲.
[۳۲]– انفال، ۶۰.
[۳۳]– بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)؛ ۱۴/۰۳/۱۳۹۲.
// انتهای پیام //